Názor jedné dívky...aneb co je podle ní gothic...
Zde zveřejňuji pouze můj názor na to, co je gothic, pokud se s ním zcela neztotožníte, je to zas váš názor a berete gothiku jinak.
Inu gothic,
to je způsob života, způsob myšlení, oblékání, líčení. Gothic lidi spojuje záliba v temnu i když ona to záliba není tak docela, je to naše součást, je to druh depresivní, temné poezie, je to temné umění s nádechem smrti, je to styl hudby. Zkrátka a dobře, je to temnota, která je všude kolem a gothik dokáže z této temnoty udělat něco naprosto fascinujícího a krásného. Slovo Gothic pochází z anglického ghost=duch, bude to pravděpodobně od našeho vzhledu a zálibě v hřbitovech :)
Většinou ale lidé náš pohled na svět nechápou, zdáme se jim být šílení. také o nés kolují různé pověry, které nejsou pravdivé. Snad nejaký pomatený psychopat kdysi neco udělal a řekl, že to on může, protože je gothik...Také se říká, že gothici jsou satanisté, ale najde se spíš větší množství křesťanů gothiků, než satanistů. Ale nejvetší počet Gothiků nemá žádnou víru.
Gothika je tedy způsob jak být sám sebou, jak se cítit dobře v tom, co nás baví bez omezování. Je to způsob nalezení krásy v tom, co ostatní považují za strašné a smutné. A nepotlačování temnoty v sobě, kterou máme vrozenou. Neexistuje žádná definice goths, liší se každý i když máme většinu vlastností společných. Nikdo se nestává gothikem, každý pravý gothik se jím už rodí.
Gothici mají také jednu ůžasnou schopnost a to je brát lidi takové, jací jsou, nemusíte si před námi na nic hrát a bát se, že nás vyděsíte, my vás stejně prokouknem a když se nám už ukážete v pravém světle, budeme na vás mít stejný názor. Jediné, co nesnášíme jsou pomluvy, přetvářku a povýšenost, zradu.
Také bych chtěla vyvrátit fámy o tom, že gothici jsou jen blázniví puberťáci. Podle lidí jsme blázni, trpíme depresemi, máme zálibu v černé barvě, v depresivních obrázcích a poezii, podivne temné hudbě. V noci se vydáváme ven, chodíme na hřbitov a fascinuje nás nadpřirozeno a smrt...V podstatě to je pravda, ale nám se nezdá, že děláme něco jinak, něco šíleného. My prostě takto žijeme a vyhovuje nám to. Většina goths pubertu jako takovou neprožila, dospěli dřív a chápou věci, které jsou jejich vrtevníkům utajené. Gothici nejsou jen puberťáci, gothici jsou i dospělí lidé, důchodci, jen to u nich už moc nepoznáte. Bílo-černý make-up vyměnili za práci, nebo stařecké hole, nemají potřebu se ukazovat, ale v duši a nitru jsou goths pořád, jen vizuálně je nepoznáte.
Gothici mají deprese a jsou posedlí smrtí...Tohle si také lidé myslí, stačilo, když jsem řekla otci, že jsem Goth a on se mě ptal, co to je a než jsem mu to stihla vysvětlit, přišla matka a řekla: ' To neznáš? Gothická mládež, to jsou ti, jak chodí po tmě na hřbitovy a to její černý oblečení...' Nu dobrá, měla částečně pravdu, ale jen na ten nepatrný okraj životů Goths. Ale řekněte, jestli si tohle o nás lidé myslí, tak se jim ani nedivím, že si myslí, že jsme šílenci. Ale vraťme se k názoru, že máme deprese a jsme posedlí smrtí a dokonce krví.. Převážná většina Goths má deprese, nejčastěji endogenní, na stránkách o nich bude řeč. Tyto deprese nás provázejí a pravděpodobně se jich nezbavíme, ale pomáhají nám tvořit naše temné, depresivní umění. A co se týká smrti, opravdu nás fascinuje, my se jí ale nebojíme, bereme ji jako součást života a žijeme s ní.
Takže k závěru bych chtěla napsat, že ten, kdo není Gothik tento článek nepochopí úplně, jen ten, co v tom žije.
[21:22:34] kajusska píše: Gothic. Slovo, které vyvolává různé, někdy až vášnivé reakce mnoha lidí - ať už těch, kteří jsou součástí této komunity, nebo těch, kteří se na ni dívají zvenku. Co přesně "gothic" znamená? Kdo jsou goths, a v co věří? Jak dlouho už jsou kolem nás, a jaká je jejich budoucnost?
Slovo "gotický" bylo nejprve používáno k identifikaci skupiny starověkých evropských kmenů. Gótové mají podle četných domněnek svůj původ na ostrově "Gottland" u Dánského pobřeží. Postupem času se kmeny početně rozrostly a zesílily natolik, že roku 410 vydrancovaly slavnou Římskou říši, a vládly Evropě po dalších 250 let, dokud se pomalu nevytratily z historie.
Je důležité vědět, odkud se slovo "goth" (česky "Gót") vzalo, ačkoliv je hned v úvodu nutno poukázat na rozdíly mezi starou gotickou kulturou, a fenoménem moderní gothické kultury (já tyto dvě odlišuji i nadále v článku takto: "gotický" - náležející ke staré gotice X "gothický - současná scéna - pozn. Ezechiel) . Staří Gótové byli kočovní lidé s pověstí krutých násilníků, kteří ovšem byli podle dochovaných zdrojů velmi zbožní (jejich víra byla postavena na uctívání pohanských božstev). Termín "gothic" tak, jak ho vnímáme dnes, je užíván k označení subkultury, založené především na osobitém stylu umění, literatury a hudby. Některé formy gotického umění se sice datují až do 12. - 15. století, nicméně například termín "gothická hudba" (která je odpovědná za největší rozmach a rozvoj současné gothické subkultury) jak je vnímán dnes, je pojmem, který se používá již téměř výhradně k označení "novodobé gothiky".
Moderní goths se od starých Gótů liší například tím, že nejsou součástí dominantní kultury, ale subkultury. Dalším rozdílem je třeba náboženství. Tam, kde měli Gótové jasně stanovený náboženský systém, nejsou moderní goths vázáni žádným určitým náboženstvím. Samozřejmě se mezi nimi najdou i pohané, ale mnohem víc goths jsou křesťany, židy, katolíky, nebo ateisty. Moderní goths mají sklony k rozmanitosti jak sociálních, tak politických názorů, což vnáší do kultury ideovou barevnost. To, co drží gotickou komunitu pohromadě je náklonnost k hrůze (děsu), touha po romantice, a uznávání "temné estetiky".
Moderní historici počítají vznik gothické subkultury do pozdních 70. let 20. století, kde se vyvinula jako odnož punkového hnutí v Anglii a USA. Předtím, než se podíváme blíže na gothickou subkulturu, je vhodné se podrobněji seznámit s tím, co to je punk a jak vznikl.
Původně vyrostl punk z nespokojenosti s populární hudbou 70. let, ačkoliv mnoho lidí ho bralo spíše jako živoucí prostředek politické a/nebo sociální rebelie. Mainstreamová kultura 70. let byla živena vyumělkovaným, tupým, nemotivovaným rock and rollem, a lacinou taneční hudbou bez nápadu. Válka stále zuřila v zapařených (a spálených) lesích Vietnamu a jak Amerika, tak Británie byla uprostřed ekonomického úpadku. Z tohoto sociálního a politického klimatu vyrostl punk v rozhněvaný požitek, ventil napětí ve společnosti.
Ačkoliv punk nebyl ve své době zcela novým hudebním směrem (MC5 v pozdních 60. letech jsou obecně uznáváni jako důležitá a ceněná "pre-punková" kapela), do konce 70. let se neuchytil. První vlna kapel typu The Ramones, Stooges a Sex Pistols zplodila nové kapely, formované fascinovanými diváky, kteří poznali, že se děje něco velkého.
Pozorní hlídači klidu mainstreamové společnosti si povšimli punkové antisociální rebelie, a poněkud znervózněli při představě, že by se toto hnutí prosadilo. Radiové stanice proto nevysílaly punk, v klubech nebyly punkové koncerty, a policie ostře sledovala punkové fanoušky, kdekoliv se objevili.
Punk byl syrový a plný pocitů. Lidé, kteří žili poblíž scény se o ní dozvídali buď ústně, nebo prostřednictvím fanzinů. Ostatní se však o punku vůbec nedozvěděli ještě léta po tom, co první vlna punku již dávno odezněla. Punk nabyl své síly bez Internetu, videoklipů, nebo vystavování v rádiích. Byl to underground, a punks trvali na tom, aby to tak zůstalo.
Koncem 70. let začala druhá vlna punku. Tehdy mnoho mladých lidí již alespoň slyšelo, nebo se přímo účastnilo punkového hnutí. Noví příznivci přicházeli na scénu a nové kapely se formovaly v obrovském množství. Spolu s novými lidmi a kapelami přicházely i nové zvuky a styly, některé přímo vycházející, nebo postavené na klasické tříakordové písničkové struktuře.
Industriální hudba spatřila světlo světa počátkem ranných 80.tých let s takovými, jako byli Throbbing Gristle, Kraftwerk a před-Dare The Human League, kteří dláždili cestu následovníkům žánru. To se začalo široce nazývat "novou vlnou".
Jedna čtyřčlenná punková kapela jménem Warsaw se také objevila roku 1977 v anglickém Manchesteru. Stejně jako mnoho vrstevníků, ani oni neuměli moc hrát, nicméně energie, která byla cítit ve zvuku a výrazu kapely byla mocná a ojedinělá. Původní styl kapely byl během měsíců potlačen, a členové rozhodli o změně jména na Joy Division. Tento název byl díky svému kontroverznímu odkazu na nacistické Německo mnohokrát diskutován, nicméně sami členové kapely popírají jakoukoliv spojitost s nacionálně-socialistickými názory, čemuž nahrával i fakt, že jejich texty neobsahovaly ani stopu rasistické ideologie. To, co evokovaly texty Iana Curtise byl pocit bezmoci, beznaděje a zoufalství. Kapela se posunula od rozzlobeného tříakordového punku k něčemu zcela novému a daleko temnějšímu.
Byl to nový zvuk, který manažer Joy Division, Anton H. Wilson, nazval "gothickým", a dal tak jméno celému hudebnímu směru, který se rodil.
Další kapela, která začínala jako přímočaře punková skupina, aby posléze postupně změnila svůj zvuk v daleko temnější verzi punku byli Siouxsie and the Banshees. Ti, společně s Andi Sex ze Sex Gang Children byli rovněž označováni jako "gothičtí". UK Decay a Bauhaus byli během svého vývoje výrazní především pozoruhodně temným, zahloubaným a punkoidním zvukem.
Zatímco některé ranné kapely byly označeny za "gothické" svými vrstevníky, kapely a fanoušci se vesměs této škatulky nedrželi. Ve skutečnosti byla ranně "gothická" hudba mnohem častěji označována jako "deathrock". Deathrock byl výrazně ovlivněný punkovým zvukem, na rozdíl od toho, co začalo být chápáno pod pojmem "gothický" v průběhu let.
V USA, zejména na západním pobřeží, vyrostl deathrock nezávisle na britské scéně. Rannými průkopníky zde byli Misfits, 45 Grave a Christian Death (pár let po rozpadu kapely odhalil zakládající člen Rozz Wiliams, že pobuřující název kapely byla jen narážka na populární západní kulturní ikonu Christiana Diora, čímž některé příznivce hluboce zklamal).
V Británii se deathrocková scéna soustředila a kvetla v malém klubu zvaném Batcave. Právě zde začínaly kapely jako Bauhaus, Alien Sex Fiend, The Sisters Of Mercy a mnoho dalších později zvučných jmen. "Batcave scéna" je považována za základní kámen v mozaice moderní gothické scény.
V polovině 80. let se deathrock posunul o něco dál od svých punkových kořenů. Zatímco deathrockeři pokračovali v odporu proti mainstreamové západní kultuře a komercializaci umění, sama deathrocková hudba a styl se začala jemně měnit. Větší používání kláves a bubenických automatů přivedl zcela novou skupinu příznivců. Postupně začali tito lidé označovat sebe, a hudbu, kterou poslouchají za "gothic".
Gothická hudba byla, podobně jako deathrock typicky pochmurná, tak nějak temná. Skladatelé používali pestrou škálu nástrojů, ačkoliv nejčastější bylo klasické obsazení kytara, basa, bubny (nebo automat) a klávesy. Písně byly skládány a hrány převážně v pomalejších tempech, a v hudebně temnějších tóninách (používaly se především dórská, frygická, nebo lydická ). Jako protiklad heavy metalu a dalším mnohem častějším formám rock and rollu používali gothičtí muzikanti rozsáhlá sóla , kvákala (wah pedaly), flangery, nebo dvojkopáky (dvojšlapku) jen velice zřídka.
Textařsky má gothická hudba kořeny v gotické literatuře. Převažovala témata smrti, osamělosti a romantiky. Gothičtí textaři se zpravidla vyhýbali zjevným politickým poselstvím, ačkoliv ve spoustě textů jsou jemné narážky patrné. Punkové texty byly charakteristicky přímé, zpěvné, často vulgární, řešící závažná sociální, nebo politická témata. Texty v gothické hudbě se liší důrazem na umění i styl - slang a vulgarismy se téměř nepoužívaly.
Styly gothické hudby zasahují od světlých, snových počinů, až k těm temným a hrůzným. Zatímco některé kapely dosáhly jistého komerčního úspěchu (The Cure, Siouxsie and the Banshees), většina jich zůstala před zraky mainstreamové kultury skryta. Většina gothic/deathrockových kapel ovšem stejně nebyla "běžnému posluchači" snadno přístupná, jak kvůli stylu a zvuku hudby, tak kvůli její dostupnosti.
Příznivci gothické hudby vždycky důsledně drželi popovou kulturu dál od scény - ve skutečnosti by jich většina odpověděla "ne", kdyby se někdo z "nezasvěcených" zeptal, jestli jsou doopravdy "goths". Stejně jako punk, i gothická subkultura zůstala nedůvěřivá, možná až opovržlivá k mainstreamu. Gothici chtějí mít od "středního proudu" pokoj.
Počátkem 90. let začaly být v kurzu neo industriální kapely typu Ministry, nebo Nine Inch Nails, a slavily komerční úspěch v rádiích a MTV. I když tyto kapely poslouchá dost goths, jen málo z nich je považuje za "gothické". Tou dobou již bylo možné tušit, co se odehrává - subkultura, kterou si goths tolik užívali a hýčkali byla pomalu ztékána přílivem fanoušků odkojených neoindustralem a dark metalem.
Jak NIN a podobné kapely získávaly ještě větší komerční úspěchy, media začala jejich hudbu a příznivce nesprávně nazývat jako "gothické". Přibližně tou dobou začal společný tlak vydavatelství na posluchače se svými náklady "alternativní" hudby. NIN do tohoto schématu zapadli dokonale, jelikož jejich hudba byla zvukově odlišná od rockových kapel a zároveň komerčně životaschopná. Lidi, kteří v životě neslyšeli industriální hudbu si koupili "Closer" a hned se začali považovat za "industrial goth" , a to navzdory faktu, že NIN byli stěží alespoň doopravdovou industriální kapelou.
Mladší lidé byli fascinováni gothickým temným vzhledem a zvukem, ačkoliv jen pár z nich si uvědomovalo rozdíl mezi tím, co je gothic, a tím, co hudební vydavatelství a MTV jako gothic označovalo. NIN byli ovšem jen počátek komerčního obléhání scény.
Tou dobou, co NIN úspěšně útočili na zlaté příčky v hitparádách, téměř neznámý a poměrně upřímně vypadající hudební vydavatel jménem Brian Warner pozoroval sračky v pop music a ucítil správný čas pustit se do kariéry industriálního umělce. Dal dohromady pár muzikantů z okolí Floridy (The Spooky Kids) a přijal umělecké jméno Marilyn Manson. To bylo jeho pravděpodobně nejlepší životní rozhodnutí vůbec.
Warnerova hudba nebyla gothickou komunitou dobře přijata. The Spooky Kids pracovali stylem, který je nejlépe předepsán pro populární hardrockovou, nebo metalovou kapelu, a Warnerovy texty byly často hloupé, většinou postavené na nenávisti. Jeho kapela předělala a vypustila do světa píseň, kterou původně napsal Charles Manson - vrah, který o sobě tvrdil, že je Ježíš Kristus.
Goths často psali o děsu a hrůze, ale bylo vše bylo v souladu s pochmurným stylem romantismu. Texty Briana Warnera byly sprosté, podněcující vztek, odcizení, konflikty a nenávist. Hybnou silou za Marilynem Mansonem byla záměrná a cílená snaha popouzet, upozornit na sebe šokováním veřejnosti. Goths se snažili tvořit umění a mít pokoj od okolního světa. Tam, kde měl Manson nenávist, měli goths krásu a padlou romantiku. Je proto důležité odlišit Warnerův projekt a typickou gothickou kapelu. V polovině 90. let Manson vyhodil The Spooky Kids a podepsal smlouvu u velkého vydavatelství. Jeho jméno se brzy začalo objevovat ve všech novinách i televizních a rádiových talk show po celé Americe. A ke zděšení spousty lidí z gothické komunity se začali Masonovi fanoušci v mediích nesprávně označovat jako "goths". Ironií je, že většina goths neměla Mansona ráda, a většina Mansonových fanoušků si nebyla vědoma o čem gothická hudba doopravdy je.
Jak se Manson stával slavnějším a slavnějším, hlavně díky vystavování v MTV a urážlivým komentářům v rozhovorech, jeho fanouškovská základna rostla jako z vody. Začaly se objevovat skupiny, které Mansona napodobovaly. Okolo Briana Warnera se vyvinula zcela nová komunita, kterou média nebyla schopna odlišit od gothické subkultury. Pro ně to bylo to samé, navzdory tomu, že gothici začali být výraznou měrou zaměření spíše proti Mansonově hudbě a jejím stoupencům.
Návštěvnost v gothických klubech po celém světě v polovině 90.tých let notně poklesla. Od té doby, co začaly být populární kapely typu NIN, a další hudební tělesa, nesprávně označované za "gothic", lidé, kteří doopravdy goths nebyli, naskočili do vlaku s názvem industrial, nebo shock rock a přesunuli se na jinou klubovou scénu. Jiní sympatizanti gothické kultury si našli práce a rodiny, a nebyli již schopní zůstat nadále na scéně aktivní. Ti, kteří zůstali, zaznamenali další sračky kolem gothické hudby. DJs, kteří pracovali v gothických klubech začali na playlisty.zařazovat čím dál víc EBM, neo-industrial a dark techno. To bylo sice vítáno hlavně těmi, kteří navštěvovali klubů za účelem tance, avšak výsledkem bylo, že spousta lidí ze scény zvolna přestala do klubů chodit.
Tou dobou se začal s gothickou subkulturou zvýšenou měrou spojovat fetišismus, zejména díky "dokumentárním" pořadům MTV a dalšími lidmi mimo kulturu. Po incidentu v Colombine High School (viz minulý článek o goths - pozn. Ezechiel) byla navíc gothická komunita mylně spojována s násilím. Dva teenageři, kteří páchali zvěrstva (říkali si "Trenchcoat Mafia"), se ve skutečnosti vůbec o gothickou hudbu nezajímali, poslouchali metal a některé industriální kapely, a stejně tak nebyli součástí gothické komunity.
Navzdory všem těmto negativům a apatii se koncem 90. let objevilo několik velmi dobrých hudebních uskupení. Kapely typu Changelings, Faith and the Muse, a The Crüxshadows pokračovali v provozování nové, kvalitní gothické hudby pro ty, kteří zůstali.
Nové kapely začaly koncem 90. let přitahovat pozornost některých nezaujatých hudebních fandů, ačkoliv si razili svou cestu, neúčastny a nespojovány s gothickou scénou.
Jedním z přelomových zjevení se stalo uskupení Cinema Strange. Ti představovali nové hnutí, které bylo nazváno "newgrave", ačkoliv častěji bylo zasvěcenými příznivci nazýváno jako "deathrock". Hudba CS připomínala staré "Batcave dny", kdy vládly potrhané síťoviny a punkem ovlivněný dark rock. To, co činí Cinema Strange jedinečnými je nový život, který vdechli zapomenutému žánru. A fanoušci ze všech koutů světa reagují.
Deathrocková scéna vyklíčila v Kalifornii, New Yorku a Německu, a další země budou během příštích let jistě následovat. Nová krev deathrockerů se vrací ke svým kořenům - už žádné blýskavé kožené boty na podpatcích, žádné biče a řetězy, žádný počítačový, automatický karaoke industrial, žádné pozérské scény.
Ze stránek Ghoul School (klub v západním Hollywoodu) " Už je nám na blití z chození do goth klubů, kde se hraje trance, techno, synthpop a opakující se rytmy. Náš klub není pro latexový nadržence, ale konečně doopravdový útočiště pro goths a death punkery."
Komentáře
Přehled komentářů
Myslím, že bych měla dostat nobelovku, přečetla jsem ten článek celý. :D Souhlasím s tebou. Jen jsem se chtěla zeptat, proč se ghotici a EMO tolik nesnášejí??? Teda podle toho, co jsem slyšela od pár dívek, co vyznávají tyto styly. Je to vůbec pravda?
pěkné...
(StoneRose, 30. 11. 2011 0:00)Moc pěkný článek byl ten první.Je podaný jednoduše,každodenně.Mám ráda temnotu,hřbitov a ano i černou.Sice to nijak nepřeháním-nenosím černé věci a kolikrát nebo dokonce většinou se směju jak o život :) Ale když to na mě padne,umím ze sebe vyklopit směsici tolika pocitů,myšlenek o světě...Nikdy jsem nebyla moc oblíbená.Vždycky jsem jen všechny okolo pozorovala.Přemýšlela jsem,zda náhodou nejsem goth.Emo mě nenapadlo,což je zvláštní,jsem dost citlivá bytost-ale první myšlenka byla gothic.Smrt tedy nějak neřeším,ale hřbitov mi přijde zvláštní tak nějak sám o sobě,tou energií,atd..Navíc mám zálibu ve všem co vypadá trochu historicky-dobové šaty,dlouhé krásné vlasy,ornamenty,hrady...Goth se asi opravdu nedá přímo charakterizovat,je to ale zřejmě člověk čímsi výjmečný a více vnímající,než jeho vrstevníci.Buď to v sobě máte nebo ne.Nechci se prohlašovat za gothika,aby mě to úplně nezhltlo a nezvrtlo se to v něco jiného.Možná,že to časem přijde samo od sebe.Musím si o tom s někým popovídat.Sdělená starost-poloviční starost.
sakra
(warstriker, 30. 4. 2010 11:35)zdravim dost by me zajmalo co to vlastne ten gothic styl je cetl sem vo tom mnoho clanku ale nikdo mi presne neodpovedel sem metalak ale proste moc jeste nechapu rozdil mezi gothic man and metal man mam par pratel co vyznavaji gothic styl ale nemuzeme se nak dohodnout jakej je mezi nama vlastne rozdil snad jen v poslechu hudby v obleceni sme vsichni za jedno a zivotni styl mame hodne podobny kazdej gothic kteryho sem se ptal co to vlastne gothic styl je mi rekl neco jinyho,ovsem ze nazory se lisi i u jinych stylu jen ten gothic styl ne a ne pochopit muze mi to nekdo z gothicu vlastne vysvetlit nebo alspon poslad odkaz kde se dozvim vic?
gothická subkultura je hudební :P
(................, 6. 1. 2010 13:32)gothická subkultura je hudební subkultura,kopírko :P
Ano i ne
(Veronika, 8. 10. 2009 16:26)
Ten zkopírovaný dlouhý článek vystihl hodně věcí správně, ale nejde mi úplně na rozum, jak tu může ta slečna psát, to co píše, po přečtení toho článku...
Subkultura vznikla jako snaha o setření rozdílů mezi muži a ženami, jako protest proti diskriminaci... LIdé usilovali o to, aby i muži mohli nosit sukně, aby si všichni byli rovni ve svých právech... žádný hcození po hřbitovech a podobně... Neříkám, že na hřbitov nezajdu, je to naprosto úžasně klidné místo, oddělené od městkého ruchu, kde může člověk přemýšlet a vnímat tu zvláštně klidnou atmosféru, ale Goth z toho udělali pózu...!
Otazka
(Scarred Psyche, 21. 6. 2009 20:32)Co si myslíš o tom když se gotička vdá a pak má dítě, myslíš že je pořád gotička?
Proč jsem se narodil zde . ID
(Scarred Psyche, 21. 6. 2009 20:12)Tahle stránka vše vystihuje ohledně gothic kultury.
Několik historických poznámek:)
(Raila, 7. 11. 2007 19:54)
Ze zatemnělého hřbitova u hradu mé spolubydlící se prohání můj nikoli chichot ale zoufalé vytí! Bohové!
Berušky moje gothický! Věřte si, čemu chcete, poslouchejte, co je vám libo, zahoďte vkus, mejte klidně pytle na hlavě. Ale sakra, když už o něčem píšu, tak si najdu souvislosti, historické prameny a vědecky podložené informace(bohužel to občas znamená zajít do knihovny...ano..je to smutná a krutá pravda..ale internet není samospasitelný).
Takže je mi líto, ale jediné, co vás spojuje s gotikou(což byl architektonicko-kulturně-duchovní směr), je fakt, že v počátcích gothic stylu v USA a VB se slečny inspirovaly středověkou módou, vyznačovalo se to především širokými rukavy, šněrováním a dlouhými sukněmi. Bílé líčení a černé podmalování je inspirací z černobílých němých filmů z 20. a 30. let 20. století, kdy byli upíři bíleni a za kulisu jim byl dán pseudogotický hrad(z pohledu archeologa je velmi náročné říct, co je skutečně gotické, neboť stavební vývoj reagoval na celkový kulturní a politický vývoj, docházelo k častým přestavbám, které zároveň podléhaly i soudobé módnosti, nemluvě o návratu neogotiky v 19. století. Takže, já sice poznám, co je gotické, ale mnozí laici už s tím mají trochu problém, třeba s tím, jak má skutečný hrad vypad-třeba aby byl funkční). Nu a tohle celé je inspirováno romantismem 19. století(to jsou ty gotické texty o smrti, osamnění a romantice-to už je, vážení přátelé, těžký novověk). Gotické středověké texty byly málokdy originální, jsou založeny na víře a náboženství, nebo, pokud se jednalo o selské a vaganské texty, tak se psalo o pití, přisprostlých věcech, ženách a špíně. Shrnuto podtrženo, hledejte své základy v moderní filmografii a romantismu, ne ve středověku. Nic proti, ale zrovna tam by vás pálili jak na běžícím pásu. Ale klidně:) Brandon Lee jako Vrána byl ultra sexy-sakra, ale to už je zase pierot, Francie a komedie del arte! Ups!:)
Pár jemných archeologických dodatků :)
(Rael, 7. 11. 2007 19:34)
Hezký temně naladěný bouřlivý podvečer. Na mém hradě jest pusto, v močále na zahradě vyjí vlci a hřbitovem se prohání jen šílený chichot mé spolubydlící, pročež sedím u netu a z nudy projíždím google. A co mi nevyskočí? Vaše stránky. Tak jsem si řekla, supr, podívám se, proti goth nic nemám...
Leč... Moje akademické srdce a mozek začaly řvát strachy, děsem a hrůzou, chtěly si podřezat žíly a nebo alespoň začít mlátit hlavou o zeď. Holky, když už chcete produkovat po netu nějaké "historické" údaje, zjistěte si, pro boha/bohy/ čemukoliv věříte, jak přesné ty vaše údaje jsou. (Jestli se vůbec dají považovat za historické údaje. - poznámka korektora)
Odvozovat slovo gothic od ghost mé anglicky vycvičené uši trochu zabolelo. Tohle slovo nemá s tím druhým ani společný lingvistický základ, děkuji pěkně!
A strkat Góty do jednoho pytle s Goths? OMG! Říká vám něco stěhování národů? A Gotika (jako středověká kultura, bejby!)? To je od sebe zatraceně daleko! Víte, jako v čase myslím, ne jen po souši!
A prosím, tahle věta : "Některé formy gotického umění se sice datují až do 12. - 15. století, nicméně například termín "gothická hudba" (která je odpovědná za největší rozmach a rozvoj současné gothické subkultury) jak je vnímán dnes, je pojmem, který se používá již téměř výhradně k označení "novodobé gothiky"." je dle mého striktně archeologického srdce téměř nepublikovatelný žvást. Spojovat gotickou (středověkou) a gótickou (jo, tak by se to mělo psát) kulturu, je jako házet do jednoho pytle jablka a hrušky.
Gotika je duchovní styl, silně náboženský, a Gótové byli národ válečníků, drancířů a dělali v době stěhování národů to, co ostatní Germánské kmeny, včetně Vandalů, Franků a Ostrogótů (jo, ti dobyli Řím) - plenili, pálili a ničili všechno, co jim přišlo do cesty. Pokud opravdu věříte, že by měli být váš pravzor, pak pozvedněte meče a juchů na města plná lidí, co vás nechápou!
A ještě pro upřesnění, nejsem žádná zahořklá škatule, jak by se mohlo zdát, je mi 21 a jsem mozek používající a knihy čtoucí holka. Zkuste to někdy taky, najdete v nich spoustu zajímavých informací.
Goth
(Mickee, 21. 5. 2007 13:54)vzdycky sem chtela mit spoustu kamaradu, byt oblibena, ale kdyz sem byla nekde treba na disco, neco se ve me zacalo vzpouzet, ze tohle nejsem ja, takhle se prece nechovam a to co delam je prece to, co tolik nesnasim - pretvarka. nemam cerny vlasy, nenosim porad jenom cernou a nemam rada chozeni na hrbitov (myslim s rodinou), ale uvnitr me jsem goth..jsem a vzdycky sem byla a myslim, ze vzdycky budu, jen sem si to nejak nepripustila..miluju kostely, cisi z nich tajemno, nekonecno, miluju varhany, kdyz se rozezni je to tak dokonalej pocit, pocit jako bych se vznasela a vnimala jen tu hudbu, verim na osud, na magii, neverim, ze smrti vse konci, verim na prevtelovani dusi a na strazny andely...asi taky kecam kraviny, ale proste sem se musela vypsat
Hmm
(Carmen, 8. 9. 2012 16:50)